Lekcja obowiązkowa
Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.
Przypominam, że spotykamy się w grupie na Messengerze wtedy, kiedy mamy w planie lekcję matematyki.
Jeśli z jakichś powodów nie uda Ci się wtedy połączyć z Internetem, to zrealizuj tę lekcję o innej porze.
Dodatkowe informacje dla osób nieuczestniczących w lekcji zdalnej zostaną dopisane w komentarzu pod lekcją.
Temat: Obliczenia na liczbach reprezentujących daty w arkuszu kalkulacyjnym
Na dzisiejszej lekcji policzymy, ile dni, godzin, minut i sekund upłynęło od dnia Twoich narodzin.
Najpierw jednak zrobimy pewne doświadczenie… 😉
W poniższych opisach:
PPM oznacza prawy przycisk myszy,
LPM oznacza lewy przycisk myszy,
a kiedy piszę: zatwierdź, to znaczy, że musisz nacisnąć klawisz ENTER
Wpisz w komórkę A1 liczbę 1, zatwierdź, następnie kliknij tę komórkę PPM i z menu podręcznego wybierz: Formatuj komórki… i ustaw kategorię DATA oraz wybierz format, w jakim ma być wyświetlana data.
Najłatwiej będzie Ci korzystać z tej instrukcji, jeśli wybierzesz taki, jak ja.

Co teraz widzisz w komórce A1?
Do komórki B1 wpisz liczbę 2958465 i powtórz zmianę formatu komórki na datę, tak samo jak powyżej.
Co teraz widzisz w komórce B1?
Odszukaj w podręczniku temat: 19. Tik-tak, tik-tak
Przeczytasz tam, że:

Sprawdź, w jaką datę zmieniła się liczba 1 w komórce A1 naszego arkusza.
Zrób kolejne doświadczenie: do komórki C1 wpisz liczbę większą od 2958465, a do komórki D1 mniejszą od 1 (np. ujemną) – ustaw – jak poprzednio format tych komórek na DATĘ.
Co zauważyłaś/zauważyłeś? Czy podane w podręczniku informacje odnoszą się również do arkusza Calc?
Przejdź do czystego arkusza:

- Do komórki A1 wpisz formułę: =DZIŚ()
Co zobaczyłaś/zobaczyłeś po zatwierdzeniu? - Do komórki A2 wpisz datę 26 czerwca 2020 (w takim samym formacie, jak wyświetla się data w komórce A1):
Co to za data? - Do komórki A3 wpisz formułę =A2 – A1
Co zobaczyłaś/zobaczyłeś po zatwierdzeniu?
Co oznacza ta liczba ? 😉

Przejdź do czystego arkusza.
Przygotuj tabelkę do obliczeń, zgodnie z ilustracją:

Scal komórki:
- A4, A5, A6 i A7 i napisz w powstałym polu „żyję już”
- A9 z B9 i napisz w powstałym polu „tysięczny dzień życia”
- A10 z B10 i napisz w powstałym polu „pięciotysięczny dzień życia”
Przed scaleniem komórki trzeba zaznaczyć!
Oprócz wskazanego strzałką miejsca, polecenie scal komórki znajduje się też w zakładce Format.
Do komórki B1 wpiszemy formułę zawierającą funkcję DZIŚ(), która sprawi, że za każdym razem, kiedy otworzysz ten arkusz, w tym polu wyświetli się aktualna data.

W komórkę B2 wpisz swoją datę urodzenia.
Jakie działanie wykonasz na datach wpisanych w komórki B1 i B2, żeby w polu B4 wyświetlił się Twój wiek policzony w dniach (posłuż się adresami odpowiednich komórek)?
Jak przeliczysz dni na godziny, a potem na minuty i sekundy?
Jak policzysz, kiedy będzie tysięczny, a kiedy pięciotysięczny rok Twojego życia?
Wpisz w arkusz wszystkie niezbędne formuły, a następnie dodaj obramowania i pokoloruj komórki tak, żeby Twój arkusz wyglądał atrakcyjnie.

Plik z obliczeniami dotyczącymi długości Twojego życia prześlij do mnie przed kolejną lekcją informatyki (czyli do dnia 16.04.2020).
W temacie wiadomości wpisz: 6 arkusz
Praca dodatkowa dla chętnych:

Dorota Anna Rusek
8 kwietnia 2020 — 20:34
Informacje dla osób, które nie uczestniczyły w lekcji zdalnej (za pośrednictwem aplikacji Messenger) – dotyczące arkusza zawierającego obliczenia związane z długością Waszego życia.
W komórce B4 wpisujemy:
=B1-B2
W komórce B5 wpisujemy:
=B4*24
W komórce B6 wpisujemy:
=B5*60
Sam(a) wpisz zawartość komórki B7 🙂
W komórce C9 wpisujemy:
=B2+1000
Sam(a) wpisz zawartość komórki C10 🙂