Lekcja obowiązkowa

Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.

Przypominam, że spotykamy się w grupie na Messengerze wtedy, kiedy mamy w planie lekcję matematyki (we wtorki o godz. 8.55).
Jeśli z jakichś powodów nie uda Ci się wtedy połączyć z Internetem, to zrealizuj tę lekcję o innej porze.

Temat: Rozpoznawanie walców, stożków i kul.

Zapisz temat w zeszycie.


Wiele przedmiotów codziennego użytku ma kształt figur przestrzennych (brył) – omawialiśmy już graniastosłupy i ostrosłupy, a dzisiaj poznacie walce stożki i kule.

Na rysunkach te bryły wyglądają tak:

Walce stożki i kule nazywamy bryłami obrotowymi.

Bryły obrotowe to takie figury przestrzenne, które powstają w wyniku obrotu figury płaskiej.


Obejrzyj animacje pokazujące powstawanie brył obrotowych poprzez obrót wybranych figur płaskich.

Obracając prostokąt wokół jednego z jego boków zakreślimy walec
Obracając trójkąt prostokątny wokół jednej z jego przyprostokątnych zakreślimy stożek
Obracając półkole wokół średnicy zakreślimy kulę


ZADANIE A

Wymień kilka przedmiotów codziennego użytku o kształcie:

a) walca

b) stożka

c) kuli

Uwaga: Stwierdzenie, że jakiś przedmiot ma kształt bryły (np. że szklanka ma kształt walca), zakłada możliwość pewnych niedoskonałości – jakieś odstępstwo od definicji wybranej bryły.


Zapoznaj się z informacjami na stronie 178 Twojego podręcznika.


Wykonaj zadania z podręcznika:

  • zadanie 17 ze strony 178 podręcznika
  • zadanie 18 ze strony 179 podręcznika

Zagadka

Jaki przedmiot codziennego użytku jest zbudowany jednocześnie ze stożka, walca i kuli?


Czas do następnej lekcji przeznacz na utrwalanie wiadomości o poznanych bryłach.


Jeśli chcesz zobaczyć na własne oczy proces zakreślania w przestrzeni bryły obrotowej, wytnij z papieru odpowiedni kształt (prostokąt, trójkąt prostokątny lub półkole), przyklej go do patyczka albo ołówka (podobnie jak to wygląda na powyższych animacjach). Oprzyj jeden koniec patyczka na stole, a drugi obracaj – jak najszybciej – w palcach (tak, jak wprawia się w ruch wirowy bączka).

🙂