Lekcja obowiązkowa
Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.
Przypominam, że spotykamy się w grupie na Messengerze wtedy, kiedy mamy w planie lekcję matematyki (we wtorki o godz. 8.55).
Jeśli z jakichś powodów nie uda Ci się wtedy połączyć z Internetem, to zrealizuj tę lekcję o innej porze.
Temat: Rozpoznawanie walców, stożków i kul.
Zapisz temat w zeszycie.
Wiele przedmiotów codziennego użytku ma kształt figur przestrzennych (brył) – omawialiśmy już graniastosłupy i ostrosłupy, a dzisiaj poznacie walce stożki i kule.

Na rysunkach te bryły wyglądają tak:

Walce stożki i kule nazywamy bryłami obrotowymi.
Bryły obrotowe to takie figury przestrzenne, które powstają w wyniku obrotu figury płaskiej.
Obejrzyj animacje pokazujące powstawanie brył obrotowych poprzez obrót wybranych figur płaskich.



ZADANIE A
Wymień kilka przedmiotów codziennego użytku o kształcie:
a) walca
b) stożka
c) kuli
Uwaga: Stwierdzenie, że jakiś przedmiot ma kształt bryły (np. że szklanka ma kształt walca), zakłada możliwość pewnych niedoskonałości – jakieś odstępstwo od definicji wybranej bryły.
Zapoznaj się z informacjami na stronie 178 Twojego podręcznika.
Wykonaj zadania z podręcznika:
- zadanie 17 ze strony 178 podręcznika
- zadanie 18 ze strony 179 podręcznika
Zagadka
Jaki przedmiot codziennego użytku jest zbudowany jednocześnie ze stożka, walca i kuli?
Czas do następnej lekcji przeznacz na utrwalanie wiadomości o poznanych bryłach.
Jeśli chcesz zobaczyć na własne oczy proces zakreślania w przestrzeni bryły obrotowej, wytnij z papieru odpowiedni kształt (prostokąt, trójkąt prostokątny lub półkole), przyklej go do patyczka albo ołówka (podobnie jak to wygląda na powyższych animacjach). Oprzyj jeden koniec patyczka na stole, a drugi obracaj – jak najszybciej – w palcach (tak, jak wprawia się w ruch wirowy bączka).
🙂