Lekcja obowiązkowa
Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.
Przypominam, że spotykamy się w grupie na Messengerze wtedy, kiedy mamy w planie lekcję matematyki (w czwartki o godz. 11.00).
Jeśli z jakichś powodów nie uda Ci się wtedy połączyć z Internetem, to zrealizuj tę lekcję o innej porze.
Zapisz w zeszycie temat lekcji:
Lekcja z dn. 14 maja 2020 r.
Temat: Ułamki właściwe, ułamki niewłaściwe oraz liczby mieszane
Wiesz już, że ułamek zwykły składa się z dwóch liczb zapisanych jedna nad drugą i oddzielonych tzw. kreską ułamkową.
Liczba pod kreską ułamkową to mianownik – informuje nas o tym, na ile równych części została podzielona pewna całość.
Nad kreską ułamkową znajduje się licznik – zapisujemy tam ilość części, które bierzemy z jakiejś całości.
Zadanie A
Ciasta w pewnej cukierni są dzielone na szesnaście równych kawałków, a Ty chcesz kupić dokładnie pięć z nich.
Można tę sytuację zilustrować to w następujący sposób:

Jaką część tego ciasta zabierzesz z cukierni, jeśli kupisz 5 kawałków?
A jaką cześć ciasta kupisz, jeśli weźmiesz 16 kawałków?

Zauważ, że każdy ułamek, w którym licznik i mianownik są równe, oznacza pewną całość.

Obejrzyj film. Zatrzymuj odtwarzanie we wskazanych momentach i wykonuj polecenia.
Wykonaj:
- Zadanie 1 ze strony 289 podręcznika
- Zadanie 2 ze strony 289 podręcznika
- Zadanie 7 ze strony 292 podręcznika

Samodzielna praca po lekcji – dla chętnych
Przypomnij sobie, w jaki sposób zaznaczaliśmy liczby naturalne na osi liczbowej (strona 44 Twojego podręcznika).
Powodzenia! 🙂