Lekcja obowiązkowa
Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.
Przypominam, że w poniedziałki spotykamy się w grupie na Messengerze o godz. 9.50.
Jeśli z jakichś powodów nie uda Ci się wtedy połączyć z Internetem, to zrealizuj tę lekcję o innej porze.
Zapisz temat lekcji:
Lekcja z dn. 8 czerwca 2020 r.
Temat: Liczba spełniająca równanie.
Wiesz już, że równanie to równość dwóch wyrażeń.
Na przykład w równaniu:
3x – 5 = x + 3
po lewej stronie znajduje się wyrażenie: 3x–5
a po prawej wyrażenie: x+3

Znak równości oddziela lewą stronę równania od prawej strony równania.

Mówimy, że liczba spełnia równanie, jeśli po podstawieniu jej w miejsce niewiadomej, otrzymamy prawdziwą równość, czyli wartość prawej strony równania jest równa wartości lewej strony równania.
Przykład
Sprawdzimy, czy liczba 6 spełnia równanie:
3x – 5 = x + 3
Zajmiemy się najpierw lewą stroną równania (nie patrząc na razie na stronę prawą) – policzymy zatem wartość wyrażenia:
3x – 5 dla x = 6
(pamiętaj, że 3x oznacza 3·x)

Po obliczeniu wartości lewej strony równania dla podanej liczby (u nas była to liczba 6) – obliczamy wartość prawej strony równania (nie patrząc – tym razem – na stronę lewą).
W naszym przykładzie obliczamy wartość wyrażenia
x + 3 dla x = 6

Kiedy mamy już obliczoną wartość lewej i prawej strony, sprawdzamy, czy otrzymane wartości są równe.
W naszym przykładzie:
L=13
P=9
więc otrzymane wartości nie są równe:
L≠P

Taki wynik oznacza, że liczba 6 nie spełnia równania:
3x–5 = x+3.
Zadanie A
Sprawdź, czy liczba 4 spełnia równanie:
3x – 5 = x + 3
Zapoznaj się z informacjami na stronie 237 Twojego podręcznika.

Zadanie B
Uzupełnij rozwiązanie, a następnie sprawdź, czy otrzymana liczba spełnia dane równanie:

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji – obejrzyj film. Zatrzymuj odtwarzanie we wskazanych momentach i wykonuj polecenia.
Powodzenia! 🙂