Lekcja obowiązkowa

Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.

 

Przypominam, że w poniedziałki spotykamy się w grupie na Messengerze o godz. 9.50.


Jeśli z jakichś powodów nie uda Ci się wtedy połączyć z Internetem, to zrealizuj tę lekcję o innej porze.


Zapisz temat lekcji: 

Lekcja z dn. 8 czerwca 2020 r.

Temat: Liczba spełniająca równanie.


Wiesz już, że równanie to równość dwóch wyrażeń.

Na przykład w równaniu:

3x – 5 = x + 3

po lewej stronie znajduje się wyrażenie: 3x–5
a po prawej wyrażenie:  x+3


Znak równości oddziela lewą stronę równania od prawej strony równania.


Mówimy, że liczba spełnia równanie, jeśli po podstawieniu jej w miejsce niewiadomej, otrzymamy prawdziwą równość, czyli wartość prawej strony równania jest równa wartości lewej strony równania.


Przykład

Sprawdzimy, czy liczba 6 spełnia równanie:

3x – 5 = x + 3


Zajmiemy się najpierw lewą stroną równania (nie patrząc na razie na stronę prawą) – policzymy zatem wartość wyrażenia:
3x – 5   dla   x = 6   
(pamiętaj, że 3x oznacza 3·x)

Po obliczeniu wartości lewej strony równania dla podanej liczby (u nas była to liczba 6) – obliczamy wartość prawej strony równania (nie patrząc – tym razem – na stronę lewą).
W naszym przykładzie obliczamy wartość wyrażenia
x + 3   dla   x = 6


Kiedy mamy już obliczoną wartość lewej i prawej strony, sprawdzamy, czy otrzymane wartości są równe.

W naszym przykładzie:
L=13
P=9
więc otrzymane wartości nie są równe:
L≠P

Taki wynik oznacza, że liczba 6 nie spełnia równania:
3x–5 = x+3.


Zadanie A

Sprawdź, czy liczba 4 spełnia równanie:

3x – 5 = x + 3


Zapoznaj się z informacjami na stronie 237 Twojego podręcznika.

Twój podręcznik, strona 237

Zadanie B

Uzupełnij rozwiązanie, a następnie sprawdź, czy otrzymana liczba spełnia dane równanie:



Jeżeli potrzebujesz więcej informacji – obejrzyj film. Zatrzymuj odtwarzanie we wskazanych momentach i wykonuj polecenia.

Powodzenia! 🙂