Założenia

  • Wszyscy uczniowie są równi i wszystkim stawiane są takie same (z zastrzeżeniem następnego punktu) wymagania edukacyjne, a ocena stopnia ich realizacji dokonywana jest zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
  • Na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej wymagania edukacyjne zostają dostosowane do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się.
  • Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w Przedmiotowych zasadach oceniania z informatyki, rozstrzygane są zgodnie z normami określonymi w dokumentach regulujących funkcjonowanie szkoły (kliknij, aby przejść do Statutu Szkoły Podstawowej nr 45 im. Jana Matejki w Łodzi) oraz rozporządzeniach Ministra Edukacji i Nauki.

Narzędzia pomiaru osiągnięć uczniów

  • Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
    • ćwiczenia praktyczne (wykonywane w czasie zajęć)
    • sprawdziany wiadomości (pisemne i interaktywne)
    • prace domowe
    • obserwacja ucznia:
      • przygotowanie do zajęć
      • aktywność (częste zgłaszanie się i udzielanie prawidłowych odpowiedzi) oraz praca na lekcji
      • przestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem oraz regulaminu szkolnej pracowni komputerowej
      • znajomość i stosowanie języka informatycznego
      • inne formy aktywności (udział w konkursach informatycznych, wykonywanie zadań dodatkowych, uczestniczenie w zajęciach dodatkowych itp.)

Oceny i zasady oceniania

  • Oceny semestralne i końcoworoczne ustalane są w stopniach według skali 1 – 6.
  • W przypadku ocen bieżących stosowane są plusy i minusy.
  • Przedmiotowe zasady oceniania z informatyki są opublikowane na stronie nauczycielki informatyki

Wymagania na poszczególne oceny

Ocena celująca:
Uczeń samodzielnie i bezbłędnie wykonuje wszystkie zadania z lekcji oraz zadania dodatkowe. Jego prace są oryginalne i twórcze.
Opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie nauczania informatyki i potrafi je zastosować w sytuacjach problemowych.
Aktywnie pracuje nad rozwojem swoich uzdolnień i potrafi wspierać innych w pracy.

Ocena bardzo dobra:
Uczeń samodzielnie wykonuje wszystkie zadania z lekcji.
W wysokim stopniu opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie nauczania informatyki i potrafi je zastosować w różnych sytuacjach życia codziennego.
Na lekcji jest aktywny, pracuje systematycznie i potrafi wspierać innych w pracy.

Ocena dobra:
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze nie tylko proste zadania.
Opanował większość wiadomości i umiejętności, zawartych w programie nauczania informatyki.
Poprawnie posługuje się słownictwem informatycznym.
Na lekcji pracuje systematycznie i wykazuje postępy. Kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je niemal bezbłędnie.

Ocena dostateczna:
Uczeń potrafi wykonać na komputerze proste zadania, czasem z niewielką pomocą.
Opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności zawarte w treściach programowych.
Na lekcji stara się pracować systematycznie i robi postępy.
Kończy większość wykonywanych na lekcji ćwiczeń.

Ocena dopuszczająca:
Uczeń z pomocą nauczyciela wykonuje proste ćwiczenia
Opanował część umiejętności zawartych w podstawie programowej.
Jego postępy są zmienne, nie kończy niektórych wykonywanych ćwiczeń.
Słownictwo informatyczne opanował w niewielkim zakresie.
Braki w wiadomościach i umiejętnościach nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności informatycznych w toku dalszej nauki.

Ocena niedostateczna:
Uczeń nie potrafi wykonać prostych ćwiczeń.
Nie posługuje się językiem informatyki – nie rozumie podstawowych pojęć.
Nie przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
Nie opanował podstawowych umiejętności zawartych w podstawie programowej – nie zdobył wiadomości i umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki na wyższym poziomie.

Przygotowanie do lekcji

  • Dwukrotnie w ciągu semestru uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (tzn. brak pracy domowej, brak niezbędnych pomocy, brak wiedzy i umiejętności dotyczących trzech ostatnich lekcji itp.); nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów (prac klasowych i kartkówek) oraz lekcji powtórzeniowych.

  • Uczeń zgłasza nieprzygotowanie na początku zajęć, podchodząc do biurka nauczycielki.

  • Obowiązkiem ucznia nieobecnego lub nieprzygotowanego do lekcji informatyki jest nadrobienie zaległości oraz wykonanie pracy domowej.
  • Jeśli absencja ucznia wynosi co najmniej dwa tygodnie i jest usprawiedliwiona – uczeń ma prawo być nieprzygotowany do lekcji i nie wyczerpuje wówczas określonego powyżej limitu. Musi jednak – w czasie uzgodnionym z nauczycielką – nadrobić powstałe zaległości.

Praca domowa i aktywność na lekcjach informatyki

  • Za poprawne wykonanie nieskomplikowanego ćwiczenia praktycznego, sprawdzającego stopień opanowania wiadomości i umiejętności stanowiących temat danych zajęć, uczeń otrzymuje „+”, a jeśli nie wykona ćwiczenia lub popełni błąd „–”. Po wykonaniu pięciu ćwiczeń uczeń otrzymuje ocenę równą ilości uzyskanych „+”.
  • Rozbudowane ćwiczenia praktyczne i prace pisemne, wymagające wykorzystania wielu umiejętności lub wyszukania informacji w różnych źródłach, są oceniane w skali 1 – 5 lub 1 – 6.
  • Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia uczeń jest informowany o tym, w jakiej skali zostanie ono ocenione.

Konkursy

  • Za udział w każdym pozaszkolnym konkursie przedmiotowym z informatyki uczeń może (jeśli wyrazi taką wolę) otrzymać następujące oceny:

    celującą za zajęcie 1-3 miejsca
    bardzo dobrą za zajęcie 4-7 miejsca
    dobrą za zajęcie 8-10 miejsca

Sprawdziany wiadomości:

  • Sprawdziany wiadomości obejmujące materiał sprzed trzech ostatnich lekcji informatyki (tzw. sprawdziany długoterminowe lub klasówki) są zapowiadane co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i każdorazowo podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.

  • Sprawdziany są obowiązkowe (uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania do sprawdzianu, który został wcześniej zapowiedziany).
  • Uczeń nieobecny na lekcji podczas przeprowadzania sprawdzianu przystępuje do niego w terminie uzgodnionym z nauczycielką.
  • Krótkie sprawdziany pisemne lub praktyczne, obejmujące materiał omawiany na trzech ostatnich lekcjach informatyki (tzw. sprawdziany krótkoterminowe lub kartkówki) nie muszą być zapowiadane.
  • Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie do lekcji (w określony powyżej sposób – tj. na początku lekcji) ma prawo podjąć decyzję o przystąpieniu, bądź nie, do niezapowiedzianego krótkiego sprawdzianu wiadomości (kartkówki).
  • Punkty uzyskane ze sprawdzianów wiadomości przeliczane są na stopnie według następującej skali:
    • W przypadku, gdy w pracy przewidziano zadanie dodatkowe:

100% – 95% oraz prawidłowo rozwiązane zadanie dodatkowe – 6
100% – 95% bez rozwiązanego zadania dodatkowego – 5
94% – 90% – 5
89% – 75% – 4
74% – 51% – 3
50% – 30% – 2
29% – 0% – 1

  • W przypadku, gdy nie przewidziano zadania dodatkowego:

100% – 6
99% – 90% – 5
89% – 75% – 4
74% – 51% – 3
50% – 30% – 2
29% – 0% – 1

  • W przypadku odmowy pisania sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
  • Nauczycielka zapoznaje uczniów z wynikami sprawdzianu nie później niż 2 tygodnie od dnia ich przeprowadzenia.

Klasyfikacja

  • Ocena klasyfikacyjna (śródroczna lub końcoworoczna) ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych, z wykorzystaniem średniej ważonej, przy czym poszczególnym obszarom aktywności uczniów zostały przypisane następujące wagi:
Oceniany obszar aktywności ucznia Waga

sprawdziany wiadomości

2
pozostałe formy aktywności ucznia 1
  • Zamiana średniej ważonej ocen ucznia na ocenę sumującą nie wynika z matematycznych reguł zaokrąglania:
    • uczeń, który przez cały rok szkolny wykazywał się aktywnością i pracowitością, uczestniczył w zajęciach dodatkowych z informatyki oraz brał udział w konkursach informatycznych otrzymuje ocenę uzyskaną poprzez przybliżenie średniej ważonej do całości z nadmiarem
    • uczeń, który nie przestrzegał regulaminu pracowni komputerowej lub zasad bhp albo często był nieprzygotowany do zajęć, pracował niesystematycznie i bez zaangażowania (nie wkładając wysiłku w przezwyciężanie trudności w nauce lub rozwijanie uzdolnień) otrzymuje ocenę uzyskaną poprzez przybliżenie średniej ważonej do całości z niedomiarem
  • Celującą ocenę klasyfikacyjną otrzymuje uczeń, który spełnił następujące warunki:
    • zawsze przestrzegał zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem oraz regulaminu szkolnej pracowni komputerowej
    • średnia ważona jego ocen – z wyłączeniem ocen za prace dodatkowe – wynosi (w zaokrągleniu do całości) co najmniej 5
    • wykonał wszystkie prace dodatkowe na oceny celujące
    • uczestniczył w konkursach informatycznych (jeżeli była taka możliwość)
    • uczestniczył w zajęciach dodatkowych z informatyki (jeżeli była taka możliwość)
  • Laureaci konkursów informatycznych o zasięgu co najmniej wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiady informatycznej otrzymują celujące oceny klasyfikacyjne niezależnie od uzyskanych w ciągu roku szkolnego ocen bieżących.
  • Na ocenę półroczną i końcoworoczną uczeń pracuje systematycznie – nie ma możliwości zmiany oceny w wyniku jednorazowego przygotowania się z określonej partii materiału lub wykonania pracy dodatkowej
  • Uczeń ma prawo odwołania się od wystawionej przez nauczycielkę oceny końcoworocznej na zasadach opisanych w Statucie Szkoły Podstawowej nr 45 im. Jana Matejki w Łodzi.




Przykładowy kalkulator średniej ważonej dostępny online (kliknij)

Źródło ilustracji: pixabay.com