Poniższa tabela zawiera podstawowe pojęcia związane z komputerowymi bazami danych.

PojęcieDefinicja
Baza danychuporządkowany zbiór informacji, dotyczących pewnej dziedziny tematycznej, zapisany zgodnie z określonymi regułami.
System zarządzania bazą danychprogram komputerowy, który służy do przechowywania i modyfikowania danych.

Bazy danych można tworzyć np. za pomocą aplikacji Access (Microsoft Office), Base (Apache OpenOffice), SQLiteStudio i wielu innych.
Tabelaw programie służącym do tworzenia baz danych jest uporządkowanym zbiorem informacji (na określony temat), zapisanych w ujednolicony sposób.

Dane zawarte w tabeli mogą być przeglądane, wyszukiwane, zmieniane, kopiowane, usuwane itp.
Rekordwiersz w tabeli - pojedynczy wpis do bazy danych, zawierający informacje o jednym obiekcie (np. książce, uczniu itp.)

Rekord składa się z pól opisujących cechy wybranego obiektu.
Pole (atrybut)komórka w tabeli, zawierająca dane jednego (określonego podczas tworzenia bazy danych) typu.

Każda kolumna tabeli zawiera pola opisujące jeden rodzaj danych (np. autora książki, nazwisko ucznia itp.).
Typ danychcecha pola, która określa jakiego rodzaju dane można w tym polu przechowywać (np. pole o typie danych Tekst może zawierać dane w postaci tekstu lub cyfr, ale pole o typie danych Liczba może zawierać tylko dane liczbowe).

Przemyślany wybór typów danych zwiększa dokładność przechowywanych informacji oraz pozwala skorzystać np. z możliwości sprawdzania poprawności wprowadzanych przez użytkownika danych.

Opis podstawowych typów danych (kliknij)
Klucz podstawowypole, które w jednoznaczny sposób identyfikuje rekord.
Klucz przyjmuje wartości niepowtarzalne i nie może być wartością pustą.

Najczęściej tworzy się specjalny atrybut (pole), którego zawartość automatycznie wypełnia program obsługujący bazę danych (zazwyczaj klucz jest liczbą naturalną).
Kwerenda (zapytanie)czynność polegająca na wyszukiwaniu określonych informacji w bazie danych.
Po wykonaniu kwerendy powstaje nowa tabela, zawierająca wybrane przez użytkownika dane.

Kwerendy można wykorzystywać do porządkowania danych, wykonywania obliczeń, aktualizacji danych itd.
Formularzobiekt bazy danych, który upraszcza proces wprowadzania i aktualizacji zawartości tej bazy.
Za pomocą formularza można zdefiniować sposób prezentacji danych zawartych w pojedynczym rekordzie bazy.

W plikach pomocy programu Access zawarto następującą informację nt. formularzy: Formularze w programie Access są podobne do gablot sklepowych, które pozwalają łatwiej obejrzeć i wyjąć produkty, którymi jesteśmy zainteresowani.
Raportobiekt bazy danych używany do prezentowania wybranych informacji z bazy danych.
Raporty są zazwyczaj formatowane z myślą o wydruku, ale można je też wyświetlać na ekranie lub eksportować do innych programów.
Sortowanieporządkowanie rekordów (wierszy) w określonej kolejności (malejąco lub rosnąco).
Aby odpowiednio posortować rekordy należy określić kolumny (pola), według których ma nastąpić porządkowanie, przy czym można sortować dane według kilku pól jednocześnie (np. rekordy w bazie uczniów można posortować najpierw według nazwisk, a następnie według imion)
Filtrowaniewyświetlanie tylko tych danych, które spełniają zadany warunek.

Filtry nie zmieniają danych, tylko sposób ich wyświetlania, więc jeśli chcemy otrzymać nowe źródło danych (nową tabelę) - należy użyć kwerendy.
SQLspecjalny język używany do tworzenia i modyfikowania baz danych.

SQL to strukturalny język zapytań (ang. Structured Query Language), który - w przeciwieństwie do języków programowania - nie służy do tworzenia programów, tylko do komunikowania się z bazami danych i dlatego jest nazywany podjęzykiem danych.

Kliknij tutaj, aby rozwiązać test utrwalający powyższe informacje.