Lekcja obowiązkowa

Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.

Przypominam, że spotykamy się w grupie na Messengerze wtedy, kiedy mamy w planie lekcję matematyki (w czwartki o godz. 11.00).

Jeśli z jakichś powodów nie uda Ci się wtedy połączyć z Internetem, to zrealizuj tę lekcję o innej porze.


Zapisz w zeszycie temat lekcji:

Lekcja z dn. 14 maja 2020 r.

Temat: Ułamki właściwe, ułamki niewłaściwe oraz liczby mieszane


Wiesz już, że ułamek zwykły składa się z dwóch liczb zapisanych jedna nad drugą i oddzielonych tzw. kreską ułamkową.

Liczba pod kreską ułamkową to mianownik – informuje nas o tym, na ile równych części została podzielona pewna całość.

Nad kreską ułamkową znajduje się licznik – zapisujemy tam ilość części, które bierzemy z jakiejś całości.


Zadanie A

Ciasta w pewnej cukierni są dzielone na szesnaście równych kawałków, a Ty chcesz kupić dokładnie pięć z nich.

Można tę sytuację zilustrować to w następujący sposób:

Jaką część tego ciasta zabierzesz z cukierni, jeśli kupisz 5 kawałków?

A jaką cześć ciasta kupisz, jeśli weźmiesz 16 kawałków?


Zauważ, że każdy ułamek, w którym licznik i mianownik są równe, oznacza pewną całość.


Obejrzyj film. Zatrzymuj odtwarzanie we wskazanych momentach i wykonuj polecenia.


Wykonaj:

  • Zadanie 1 ze strony 289 podręcznika
  • Zadanie 2 ze strony 289 podręcznika
  • Zadanie 7 ze strony 292 podręcznika


Samodzielna praca po lekcji – dla chętnych

Przypomnij sobie, w jaki sposób zaznaczaliśmy liczby naturalne na osi liczbowej (strona 44 Twojego podręcznika).


Powodzenia! 🙂