Lekcja obowiązkowa

Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.

Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem obliczeń pisemnych – ćwiczenia

Na tej lekcji poćwiczymy rozwiązywanie zadań tekstowych oraz wykonywanie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym.

Zapisz w zeszycie temat lekcji, a następnie rozwiąż poniższe zadania (zadanie 5 nie jest obowiązkowe).


Pamiętaj, że aby rozwiązać zadanie tekstowe, należy:

  1. Przeczytać i  zrozumieć zadanie – wiedzieć, co jest dane, a co trzeba obliczyć.
  2. Przygotować plan rozwiązania – zastanowić się, jakie działanie należy wykonać i przypomnieć sobie, jak to działanie się wykonuje.
  3. Starannie wykonać plan.
  4. Sprawdzić otrzymane rozwiązanie.
  5. Zapisać odpowiedź.

Zadanie 1

Beata i Tomek zbierają znaczki pocztowe. Beata ma w swojej kolekcji 246 znaczków, a Tomek ma 3 razy więcej znaczków niż Beata. Ile znaczków ma Tomek? Ile znaczków mają razem Beata i Tomek?

Zadanie 2

Uczniowie klas IV-VI zbierali pieniądze na zakup karmy dla zwierząt ze schroniska. Klasa IV zebrała 756 zł, klasa V 576 zł, a klasa VI 943 zł. Ile pieniędzy zebrali wspólnie uczniowie tych klas? 

Zadanie 3

Pan Janusz ma na koncie 4653 zł, a Pan Robert o 725 zł mniej. Jaką kwotę ma na koncie pan Robert?

Zadanie 4

Fabryka wyprodukowała 744 talerze, które zapakowano w pudełka w zestawach po 6 talerzy. W ile pudełek zapakowano te talerze?

Zadanie 5 (dla chętnych)

Ala spojrzała na otwartą  książkę i dodała numery dwóch stron, które zobaczyła. Otrzymała 495. Jakie numery miały strony, na których otwarta była ta książka? 


Jeśli wolisz wydrukować te zadania – pobierz kartę pracy i ją wydrukuj (zawiera te same zadania, które widzisz na ekranie).

[wpdm_package id=’1069′]


Otrzymane rozwiązania możesz sprawdzić z wykorzystaniem poniższej aplikacji.

Kilka wskazówek dotyczących obsługi tej aplikacji:

  • Wybierz zadanie, którego rozwiązanie chcesz sprawdzić
  • Wpisz w „lukę” uzyskany wynik – na pewno łatwo się zorientujesz, czy jest poprawny 😉
  • Aby wybrać inne zadanie, kliknij niebieską strzałkę w lewym górnym rogu

Wykonaj wyraźną fotografię swoich rozwiązań  (najlepiej robić zdjęcia w świetle dziennym – np. kładąc zeszyt obok okna) i wyślij ją do mnie mejlem na adres info.tyka@gmail.com albo za pośrednictwem Facebooka.

Możesz też wysłać zdjęcie do swojej wychowawczyni – na pewno mi je przekaże 🙂

Jeśli będziesz mieć z tym problem – poproś o pomoc Rodziców.


Czekam na Twoją pracę do soboty, 28 marca 2020 r.


Będę zwracała uwagę na:

  • wybór poprawnej metody rozwiązania zadania
  • właściwy sposób zapisu działań pisemnych
  • poprawność rachunkową Twoich obliczeń
  • odpowiedzi do zadań

Poinformuj mnie lub swoją wychowawczynię, jeżeli z jakiegoś powodu nie możesz zrealizować tej lekcji i wykonać zadanej pracy.


Jeśli masz jakieś pytania – skorzystaj z podanych powyżej możliwości kontaktu albo napisz komentarz pod tą lekcją.

Powodzenia!  🙂