Lekcja obowiązkowa

Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.

Przypominam, że spotykamy się w grupie na Messengerze wtedy, kiedy mamy w planie lekcję matematyki (w piątki o godz. 8.00).

Jeśli z jakichś powodów nie uda Ci się wtedy połączyć z Internetem, to zrealizuj tę lekcję o innej porze.


Zapisz w zeszycie temat lekcji:

Lekcja z dn. 29 maja 2020 r.

Temat: Ułamek zwykły jako zapis i wynik dzielenia


Wiesz już, że ułamek zwykły składa się z dwóch liczb zapisanych jedna nad drugą i oddzielonych tzw. kreską ułamkową.

Liczba pod kreską ułamkową to mianownik – informuje nas o tym, na ile równych części została podzielona pewna całość.

Nad kreską ułamkową znajduje się licznik – zapisujemy tam ilość części, które bierzemy z jakiejś całości.


Obejrzyj film. Zatrzymuj odtwarzanie we wskazanych momentach i wykonuj polecenia.

Zapamiętaj.

Przypomnij sobie, jak nazywamy liczby w dzieleniu:

Zadanie A

Zapisz ilorazy za pomocą ułamka:

a)  4 : 5
b)  7 : 9
c)  43 : 17

Zadanie B

Zamień ułamki na ilorazy:

Zadanie C

Oblicz:

a) 2 : 9
b) 11 : 39
c) 67 : 25

Zadanie D

Magda z siostrą Anią zebrały  5 kg truskawek, z których przygotowały deser dla rodziców, babci i dziadka, dwóch braci i małej siostrzyczki. Nie zapomniały też o sobie. Ile kilogramów truskawek zawierał deser dla każdej osoby?



Praca samodzielna

Przed następną lekcją przypomnij sobie, jakie ułamki nazywamy właściwymi, jakie – niewłaściwymi oraz czym są liczby mieszane – kliknij, aby wrócić do lekcji na ten temat.

Pamiętasz?

Powodzenia! 🙂