Lekcja obowiązkowa
Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.
Przypominam, że w środy spotykamy się w grupie na Messengerze o godz. 8.55.
Jeśli z jakichś powodów nie uda Ci się wtedy połączyć z Internetem, to zrealizuj tę lekcję o innej porze.
Zapisz temat lekcji:
Lekcja z dn. 10 czerwca 2020 r.
Temat: Figury przestrzenne. Ściany, krawędzie i wierzchołki wielościanu.
Kształty płaskie są dwuwymiarowe. Mają tylko szerokość i długość.
Przedmioty trójwymiarowe nazywamy bryłami. Bryła nie mieści się na płaszczyźnie i ma jeszcze jeden wymiar – głębokość (pamiętaj, że słowem głębokość określa się nie tylko odległość od dna, ale także pomiędzy przednią i tylną ścianą szafy, budynku, skrzyni lub innego obiektu przestrzennego).
Bryły, które poznasz na kolejnych lekcjach matematyki, będziemy nazywać figurami przestrzennymi – w odróżnieniu od figur, o których mówiliśmy dotychczas (takich jak np. prosta, odcinek, kwadrat, romb, trapez, koło czy kąt), które nazywaliśmy figurami płaskimi.
Niektóre z figur przestrzennych nazywamy wielościanami. Mówiąc najprościej – wielościan to taka bryła, która ma wiele ścian 🙂
Wszystkie ściany wielościanu są wielokątami
(Zastanów się, które z poznanych przez Ciebie dotychczas figur płaskich nie są wielokątami? Czy potrafisz je wymienić…?)

Obejrzyj film. Zastanów się, czy wszystkie omawiane figury są wielościanami.
W klasie 5 poznasz własności sześcianów i prostopadłościanów; własności innych figur przestrzennych (o których była mowa w filmie) – w kolejnych latach nauki.
Jeśli masz okulary 3D – przygotuj je na następną lekcję.
Jeśli takich okularów nie masz – nie martw się, nie będą niezbędne 😉
Ale… możesz spróbować je zrobić własnoręcznie – np. korzystając z tego opisu (kliknij) lub tego opisu (kliknij) albo… malując odpowiednio fragmenty opakowania po płycie DVD – jak pokazują panowie na poniższym filmie:
Przetestuj swoje okulary 3D, patrząc na wielościan na poniższej ilustracji:

Powodzenia! 🙂