Lekcja obowiązkowa

Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.

Przypominam, że w czerwcowe wtorki nie spotykamy się w czasie lekcji na grupie w Messengerze.

Jeśli będziesz miał(a) pytania do lekcji – odpowiem na nie dopiero w godzinach popołudniowych.


Zapisz temat lekcji:

Lekcja z dn. 23 czerwca 2020 r.

Temat: Badanie własności prostopadłościanu


Zapoznaj się z informacją nt. prostopadłościanu:

Twój podręcznik, strona 267

Zwróć uwagę na to, że każdy sześcian jest prostopadłościanem.



Wykonaj zadanie 9 ze strony 267 podręcznika:

Sprawdź swoje rozwiązanie (kliknij)



Odszukaj w domu przedmiot w kształcie prostopadłościanu (np. pudełko po lekach lub kosmetykach albo pudełko zapałek).

Dokładnie mu się przyjrzyj. 

Postaw to pudełko na różne sposoby – tak, żeby podstawą był za każdym razem inny prostokąt.

Odszukaj elementy prostopadłościanu:

Zapamiętaj:

  • Każdy prostopadłościan ma sześć ścian, które są prostokątami. Dwie z nich nazywamy podstawami, pozostałe to ściany boczne.

  • Boki prostokątów, które są ścianami prostopadłościanu, nazywamy krawędziami. Wśród nich są krawędzie podstawy i krawędzie boczne.

  • Punkty wspólne krawędzi to wierzchołki prostopadłościanu.

Zadanie A

Dany jest prostopadłościan ABCDEFGH (przedstawiony na rys. pomocniczym).

Wypisz nazwy:

Rys. do zadania A

Sprawdź swoje rozwiązanie (kliknij)



Przyjrzyj się jeszcze raz swojemu pudełku w kształcie prostopadłościanu.

Zauważ, że:

Zamalowane ściany to przykłady ścian prostopadłych.

Ściany zaznaczone tym samym kolorem są równoległe.



Zadanie B

Oblicz łączną długość wszystkich krawędzi prostopadłościanu przedstawionego na rysunku pomocniczym:

Rys. do zadania B

Sprawdź swoje rozwiązanie (kliknij)


Powodzenia! 🙂