Lekcja obowiązkowa
Wskazówka do pracy: najpierw przewiń całą stronę, żeby się zorientować, jakie elementy zawiera, a dopiero potem zacznij pracować.
Przypominam, że spotykamy się w grupie na Messengerze wtedy, kiedy mamy w planie lekcję informatyki (w piątki o godz. 9.50).
Jeśli z jakichś powodów nie uda Ci się wtedy połączyć z Internetem, to zrealizuj tę lekcję o innej porze.
Temat: Kodowanie liter
Jeśli nie zrealizowałeś poprzedniej lekcji, to koniecznie nadrób zaległości (kliknij).
Otwórz arkusz kalkulacyjny Calc z pakietu Apache OpenOffice.
Na lekcjach matematyki podnosiliśmy liczby do potęgi 2 i 3 (czyli obliczaliśmy ich kwadraty i sześciany), ale można podnosić liczby do wyższych potęg.
Wykorzystamy do tych obliczeń arkusz kalkulacyjny.
Sprawdzimy najpierw, czy arkusz potrafi potęgować.
Aby wykonać potęgowanie w arkuszu kalkulacyjnym, podstawę potęgi oddzielamy od wykładnika symbolem ^ (kareta, nazywanego też daszkiem) – na klawiaturze znajdziesz go nad cyfrą 6 (czyli wpisujesz z użyciem klawisza Shift).

Sprawdź na kilku przykładach, czy arkusz poprawnie oblicza potęgi.
A następnie oblicz (w dowolnych komórkach arkusza) kolejne potęgi liczby 2: od 2 do potęgi zero, do 2 do potęgi 8:

a do zapisu potęgi użyć symbolu ^
Jak (mam nadzieję) widzisz, liczby, których tydzień temu używaliśmy do „kodowania” nie były przypadkowe – to kolejne potęgi liczby 2.
Więcej na ten temat będziemy mówić w klasie VII.


Odszukaj w podręczniku temat 22. Kodowanie liter
Zapoznaj się z informacjami z podręcznika i wykonaj opisane ćwiczenia.
Teraz trochę teorii:





Zobacz w Wikipedii tablicę kodów ASCII (kliknij)
Porównaj z informacjami wyświetlanymi przez Twój arkusz.
W swoim podręczniku znajdziesz też informacje o kodach, QR.
Może dzisiaj uda Ci się sprawdzić, co zawiera strona internetowa, do której prowadzi poniższy kod QR…?

Sprawdź też kod QR opublikowany w Twoim podręczniku.
Jeśli masz jakieś pytania – napisz do mnie na adres info.tyka@gmail.com, skontaktuj się za pośrednictwem Messengera albo napisz komentarz pod tą lekcją.