Założenia
- Wszyscy uczniowie są równi i wszystkim stawiane są takie same (z zastrzeżeniem następnego punktu) wymagania edukacyjne, a ocena stopnia ich realizacji dokonywana jest zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej wymagania edukacyjne zostają dostosowane do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się.
- Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w Przedmiotowych zasadach oceniania z matematyki, rozstrzygane są zgodnie z normami określonymi w dokumentach regulujących funkcjonowanie szkoły (kliknij, aby przejść do Statutu Szkoły Podstawowej nr 45 im. Jana Matejki w Łodzi) oraz rozporządzeniach Ministra Edukacji i Nauki.
Narzędzia pomiaru osiągnięć uczniów
- Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
– sprawdziany długoterminowe (tzw. klasówki lub prace klasowe)
– sprawdziany krótkoterminowe (tzw. kartkówki)
– odpowiedzi ustne
– prace domowe
– obserwacja ucznia:
przygotowanie do lekcji
aktywność i praca na lekcji
prowadzenie zeszytu przedmiotowego
inne formy aktywności (udział w konkursach matematycznych, wykonywanie zadań dodatkowych itp.)
Oceny:
- Oceny semestralne i końcoworoczne ustalane są w stopniach według skali 1 – 6.
- W przypadku ocen bieżących stosowane są plusy i minusy.
- Przedmiotowe zasady oceniania są opublikowane na stronie nauczycielki matematyki.
Przygotowanie do lekcji i zeszyt przedmiotowy
- Uczeń jest zobowiązany do posiadania podręcznika i zeszytów ćwiczeń (wybranych przez nauczyciela), a także zeszytu przedmiotowego oraz zestawu przyborów geometrycznych (linijka, ekierka, kątomierz, cyrkiel). Linijkę przynosi na każdą lekcję matematyki, a pozostałe przybory – na lekcje wskazane przez nauczycielkę.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkiem ucznia – muszą się w nim znajdować notatki z kolejnych lekcji oraz wykonane prace domowe.
- Dwukrotnie w ciągu semestru uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (tzn. brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak przyborów lub pomocy potrzebnych do lekcji itp.). Uczeń zgłasza ten fakt na początku zajęć, podchodząc do biurka nauczycielki.
- Obowiązkiem ucznia nieobecnego lub nieprzygotowanego do lekcji matematyki jest nadrobienie zaległości, uzupełnienie notatek i wykonanie pracy domowej.
- Jeśli absencja ucznia wynosi co najmniej dwa tygodnie i jest usprawiedliwiona – uczeń ma prawo być nieprzygotowany do lekcji i nie wyczerpuje wówczas określonego powyżej limitu. Musi jednak – w czasie uzgodnionym z nauczycielką – nadrobić powstałe zaległości.
Praca na lekcji, praca domowa, odpowiedź i aktywność
- Nauczycielka przedstawia wymagania z przedmiotu w zakresie wiadomości i umiejętności oraz informuje uczniów, na co będzie zwracała uwagę podczas oceniania (tzw. NaCoBeZU).
- Aktywność na lekcjach matematyki (tzn. zgłaszanie się i udzielanie poprawnych odpowiedzi lub poprawne rozwiązywanie zadań) jest nagradzana „plusami”. Po zgromadzeniu 5 „plusów” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
- Przynajmniej raz w semestrze uczeń otrzymuje ocenę za aktywność na lekcjach matematyki. Jeżeli zgromadzi mniej niż 5 „plusów”, ocena za aktywność jest ustalana według następującej skali:
0-1 „plus” ocena niedostateczna 2 „plusy” ocena dopuszczająca 3 „plusy” ocena dostateczna 4 „plusy” ocena dobra - Ocena z odpowiedzi ustnej ustalana jest w sposób analogiczny jak ocena za aktywność na lekcji .
- Praca domowa może zostać sprawdzona w formie kartkówki.
Konkursy
- Za udział w każdym pozaszkolnym konkursie przedmiotowym z matematyki uczeń może (jeśli wyrazi taką wolę) otrzymać następujące oceny:
celującą za zajęcie 1-3 miejsca bardzo dobrą za zajęcie 4-7 miejsca dobrą za zajęcie 8-10 miejsca
Sprawdziany wiadomości:
- Prace klasowe są zapowiadane co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i każdorazowo podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
- Prace klasowe są obowiązkowe (uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania do lekcji w dniu pisania zapowiedzianego wcześniej sprawdzianu wiadomości).
- Ocenę niedostateczną z pracy klasowej uczeń może poprawić w terminie wyznaczonym przez nauczycielkę.
- Krótkie sprawdziany pisemne (kartkówki) nie muszą być zapowiadane.
- Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie do lekcji (w określony wyżej sposób) ma prawo podjąć decyzję o przystąpieniu, bądź nie, do pisania niezapowiedzianej kartkówki.
- Uczeń nie może poprawić oceny uzyskanej z kartkówki.
- Punkty uzyskane ze sprawdzianów wiadomości przeliczane są na stopnie według następującej skali:
W przypadku, gdy w pracy przewidziano zadanie dodatkowe:
100% – 95% oraz prawidłowo rozwiązane zadanie dodatkowe – 6
100% – 95% bez rozwiązanego zadania dodatkowego – 5
94% – 90% – 5
89% – 75% – 4
74% – 51% – 3
50% – 30% – 2
29% – 0% – 1
W przypadku, gdy nie przewidziano zadania dodatkowego:
100% – 6
99% – 90% – 5
89% – 75% – 4
74% – 51% – 3
50% – 30% – 2
29% – 0% – 1 - W przypadku odmowy pisania sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Nauczycielka zapoznaje uczniów z wynikami sprawdzianu nie później niż 2 tygodnie od dnia ich przeprowadzenia.
Klasyfikacja
- Ocena semestralna (śródroczna lub końcoworoczna) ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych, z wykorzystaniem średniej ważonej, przy czym poszczególnym obszarom aktywności uczniów zostały przypisane następujące wagi:
Oceniany obszar aktywności ucznia | Waga |
sprawdziany wiadomości |
2 |
pozostałe formy aktywności ucznia | 1 |
- Zamiana średniej ważonej ocen ucznia na ocenę sumującą odbywa się z nadmiarem lub niedomiarem – z uwzględnieniem poziomu systematyczności, zaangażowania, aktywności, wywiązywania się z obowiązków oraz wysiłku wkładanego w przezwyciężanie trudności w nauce lub rozwijanie uzdolnień.
- Laureaci konkursów matematycznych o zasięgu co najmniej wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiady matematycznej otrzymują celujące oceny klasyfikacyjne niezależnie od uzyskanych w ciągu roku szkolnego ocen bieżących.
- Przewidywana ocena sumująca (śródroczna lub końcoworoczna) nie musi być zgodna z aktualną średnią ważoną ocen ucznia.
- Na ocenę półroczną i końcoworoczną uczeń pracuje systematycznie – nie ma możliwości zmiany oceny w wyniku jednorazowego przygotowania się z określonej partii materiału.
- Uczeń ma prawo odwołania się od wystawionej przez nauczycielkę oceny końcoworocznej na zasadach opisanych w Statucie Szkoły Podstawowej nr 45 im. Jana Matejki w Łodzi.
Źródło ilustracji: pixabay.com
Comments by Doreeann
Klasa 6 – 27 kwietnia 2020
Niestety, nie ma takiej możliwości - moje materiały są przeznaczone ...